Alfa Romeo 1300 spider '76

Te koop: Alfa Romeo 1300 spider '76

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Alfa Romeo 1300 spider '76

Deze auto doorsturen

Betreft Alfa Romeo 1300 spider '76
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 54.625   Vermogen 89 pk
Bouwjaar 1976   Cilinderinhoud 1298 cc
Kleur exterieur Bianco   Motor configuratie 4 cylinder lijnmotor met carburateurs
Kleur interieur Nero   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 14 inch staal
0 - 100 km/u 13 sec   Banden Michelin
Topsnelheid 165 km/u   Productieaantallen 4557
Chassisnummer AR105910002016   Overig Veel techniek recent vernieuwd.
Export/import service

Model historie en beschrijving

Iedere auto heeft zo haar verhaal, vooral bij auto's op leeftijd is de geschiedenis bepalend voor de toekomst... Het verhaal achter de auto is vaak in belangrijke mate prijsbepalend. Hoewel een icoon van Alfa Romeo, naar een meesterlijk ontwerp van Pininfarina, is niet iedereen lovend over de bouwkwaliteit van de klassieke Spider uit de jaren zeventig. Roest is een altijd op de loer liggende vijand van Noord Europese exemplaren en in landen waar ze 'hard' bleven zijn ze technisch niet altijd even goed. Er was immers een tijd dat ze zo betaalbaar waren dat serieus onderhoud niet altijd te betalen was, klinkt logisch? De gemiddelde Italiaan vind rijden naar of met zijn (nieuwste) vriendin nu eenmaal belangrijker dan vieze handjes krijgen van het onderhoud, als er al geld voor was. Zo vond een reislustige Duitse klant van mij deze Alfa Spider bij een zakenrelatie in de buurt van het zonnige Lecche, Zuid Italië. Verliefd als hij was en wetende hoe lastig het is om een gave en roestvrije Spider te vinden besloot hij direct te informeren of de relatie ook wilde verkopen. Si amigo, klonk het. De zaak werd tijdens een heerlijke lunch beklonken, zonder proefrit. Hij had onvoldoende technische kennis om de auto te doorgronden, dat liet hij over aan zijn garagehouder in Hamburg, gespecialiseerd in klassieke Alfa's. Aldaar bleek de auto een geweldig goede carrosserie te hebben, roest- en schadevrij, echter technisch kon de auto wel wat aandacht gebruiken. Getuige de bij de auto aanwezige rekeningen werd er niet alleen uitvoerig groot onderhoud verricht en tal van kleinere defecten verholpen, ook de koppeling werd vernieuwd en de versnellingsbak gereviseerd. Tal van kleinere zaken die het zorgeloos gebruik van een dergelijke klassieker garanderen werden gerepareerd of vervangen. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwe voorruit geplaatst vanwege iets teveel steenslag, is er blanke was aangebracht op de roestgevoelige delen, is de uitlaat vernieuwd, deurrubbers vernieuwd, vier nieuwe Michelin banden gemonteerd, remslangen vernieuwd, alle pakkingen vernieuwd en nog veel meer wat door de jaren heen te oud was geworden. Drie A4'tjes vol met meest kleine bedragen die alles bij elkaar toch een serieus bedrag vertegenwoordigen. Gevolg is een als nieuw rijdende Alfa Spider waar u voorlopig zorgeloos van kunt genieten. Op ieder punt waar een Spider u zorg kan geven is deze auto aangepakt en klaar voor jaren gebruik zonder noemenswaardige onderhoudskosten. De Duitse klant die dit allemaal liet uitvoeren had al jaren een zekere Lancia in een bepaalde kleur op zijn verlanglijstje staan, en die had ik deze zomer gevonden. Ook in Italië, met wat technisch werk... Zo ruilde ik deze foutloze Spider in, met TüV goedkeuring, perfect rijdend en zeker niet voor een klein prijsje. Immers kosten noch moeite waren gespaard om de de auto naar zijn maatstaf te krijgen, perfectionist als hij is. Dat is het verhaal achter deze auto, ook het waarom van de prijs. Voor minder geld zijn er best veel te koop, toch is dit de béste koop. Uiteindelijk vind u deze kwaliteit in een Alfa Spider niet voor een betere prijs, kom de rekeningen maar eens bekijken en de auto proefrijden. Dat maakt deze klassieker echt leuk. Het cabriodak was overigens nog wel recent vernieuwd in Italië, je moet er natuurlijk wel altijd goed uit blijven zien.