Kilometerstand | 51.366 | Vermogen | 150 pk | |
Bouwjaar | 1968 | Cilinderinhoud | 2498 cc | |
Kleur exterieur | Blauw | Motor configuratie | 6 cylinder lijn met injectie | |
Kleur interieur | Donkerblauw | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 15 inch MB staal | |
0 - 100 km/u | 7,9 sec | Banden | Michelin | |
Topsnelheid | 195 km/u | Productieaantallen | 2460 | |
Chassisnummer | 11304312001314 | Overig | Nieuw opgebouwd. |
Hoewel het woord 'pagode' doet denken aan verre exotisch oorden kreeg de W113 serie van Mercedes zijn legendarische bijnaam nadat in een saai Duits industrieel gebouw designer Paul Braque de zo kenmerkende hardtop voor dit model ontwierp. Met als doel goed zicht en voldoende hoofdruimte voor bestuurder en passagier. Het dak knikte, zoals een pagode-dak, door in het midden als gevolg van de vergrote hoofdruimte en diende daarom als naamgever. Opvallend, het was tenslotte een autotype wat nadrukkelijk als roadster in de markt werd gezet. Sterker, de W113 serie moest de toen al legendarische 300SL Roadster gaan vervangen. Een terugkerend stijlelement van deze auto is bijvoorbeeld de gelijkenis van de koplamp. Wat rijeigenschappen betreft was de 113 serie in ieder geval een grote sprong voorwaarts voor Mercedes. Autojournalisten omschreven de wegligging destijds alsof de auto op rails reed. Ook werd voor het eerst serieus aandacht besteed aan het aspect veiligheid, de nieuwe SL was in '64 wereldwijd de eerste sportwagen met een stijve passagiersruimte terwijl koffer- en motorruimte als kreukelzone diende. Om het wagengewicht te drukken werden deurpanelen, motorkap en kofferklep uitgevoerd in aluminium. Hoewel de typeaanduiding staat voor Sport en Leicht werd, ondanks het gebruik van lichtere materialen, de SL meer een comfortabele toerauto dan een spartaanse sportauto. Deze 250SL is in 2013 geheel gerestaureerd en nieuw opgebouwd. Echt alles werd gereviseerd of vernieuwd. Een dergelijk project kost al snel meer dan de huidige verkoopprijs van de auto. Vanzelfsprekend is de auto optisch in 'nieuwstaat' en brengt ze u betrouwbaar waar u maar wilt.
Opties waren in die tijd niet de winstpakkers van Mercedes. Deze 250SL heeft een fraaie tijdcorrecte radio, waar de meeste SL's skai op de stoelen hebben is hier mooi donkerblauw leer gebruikt en er zijn fraaie donkerblauwe velours matten.
In kleurnummer 350H, Medium Blue, uitgevoerde carrosserie. Zeer fraai strak en roestvrij plaatwerk, perfect foutloos gespoten. De gehele auto is vrij van beschadigingen. De lakkwaliteit is hoog en heeft een mooi diepe glans. Het chroomwerk is rondom vernieuwd en contrasteert fraai met het donkere blauw. De donkerblauwe cabriokap is eveneens nieuw. Ook de bodem is hard, roestvrij en origineel. Een prachtige stijlvolle 250SL voor wie wil rijden én poetsen.
Ook hier is alles foutloos in nieuwstaat. Mooi diep donkerblauw leer op de stoelen, deurpanelen en dashboard. Diep donkerblauw velours bekleding en matten op de vloer en dorpels. Alle meters zijn goed afleesbaar en werken zoals het hoort. Het hout is nieuw gelakt. De stoelen zijn eveneens gerestaureerd en nieuw gevuld, perfecte steun biedend. Het ivoor kleurige stuur is een lust voor het oog en in nieuwstaat.
In de motorruimte is ook alles duidelijk zichtbaar aangepakt. Alle techniek werd gedemonteerd en pas nadat het getest goed werd bevonden weer teruggebouwd. De auto rijdt derhalve uitstekend. Start direkt, loopt mooi rond, rookt niet en de oliedruk is perfect. Originele typeplaatjes aanwezig. De kofferruimte is voorzien van een nieuwe mat en ook de bodem is hier foutloos. Een volwaardig reservewiel en gereedschap hier aanwezig. De fraaie velgen krijgen van ons nog de juiste nieuwe Michelin banden mee.
Nieuw verkocht in 1968 in Italië. Europese uitvoering. In 2013 omvangrijk vakkundig gerestaureerd en sindsdien nauwelijks gebruikt. Derhalve in zeer fraaie en goed rijdende conditie. Wordt geleverd inclusief hardtop, Nederlands kenteken in 'oud blauw', nieuwe APK en onderhoudsbeurt.