Als autoliefhebber bent u uiteraard bekend met de typering Supercar. Meestal verstopt onder een hoes of doek in een goed beveiligde garage, vaak in kleuren waar een gemiddelde hulpverlenersauto zich in herkend en minder geschikt om even naar Albert H. te cruisen, laat staan dagelijks te gebruiken. In dit licht bezien is mijn vraag, bent u ook bekend met de Allround Supercar? Een sportauto die altijd, onder iedere weersomstandigheid, voor een boodschap of snelle reis naar Zuid-Frankrijk, in het dorp of op de Autobahn, gewoon áltijd uw levenspartner wil en kan zijn. En daar dan slechts af en toe een onderhoudsbeurt voor terug vraagt, dat is er dan wel een waar u voor betalen moet...h ...
Als Porsche liefhebber heeft u vast wel eens van het Amerikaanse Singer gehoord. Voor wie goed niet goed genoeg is en een state-of-the-art luchtgekoelde 911 wil het mooiste én beste wat er luchtgekoeld te koop is. Klein detail echter; de prijzen voor dit moois beginnen bij €600.000,- hetgeen naar mijn bescheiden mening enigszins uit verhouding is met wat je er uiteindelijk voor krijgt. Levertijd desondanks minimaal enkele jaren... Denk dan niet dat u er gebruikt, na een fikse afschrijving, een vindt. Naar verluidt is het enige gebruikt verkochte exemplaar ook van de hand gegaan voor de prijs van een fors herenhuis. Uiteraard begrijp ik als geen ander dat de vergelijking slechts ten ...
Er is geen andere auto zoals een Porsche 911. En alleen Porsche weet het icoon zo perfect gestalte te geven als met de laatste versie, de 992, het geval is. Je zou bijna gaan geloven dat perfectie te koop is. In ieder geval kan met zekerheid worden gesteld dat het ontwerp, onderstel, rijeigenschappen en betrouwbaarheid van de nieuwste 911 op eenzame hoogte staan. En dan is het onderwerp dagelijkse allround inzetbaarheid nog niet aan de orde geweest. Kom daar maar eens om, een 385pk sterke cabriolet met een 0-100 acceleratie in 4,4sec. waar je dus hoogst illegale dingen mee kunt doen en even zo goed je dagelijkse boodschappen mee doet. Auto's met concurrerende cijfers zijn aanzienli ...
Een Carrera T? Wat doet die T daar achter die wereldberoemde aanduiding? Turbo's zitten toch vanaf de nieuwe 3ltr. ook op een 'gewone' Carrera? Die T staat ook in onze showroom op een 911 uit 1968, het is de T van Touring. Of van een Duits afslankprogramma, de 911 Carrera werd niet leuker gemaakt middels meer vermogen. Immers bij sportauto's gaat het om de hoeveelheid kilo's die een pk mee moeten sleuren, de pk/kilo verhouding zoals men dat noemt. Gewichtsbesparing is het mantra van de Carrera T, achterbank eruit (die kon je dan wel weer los bestellen, hier heeft papa hem aangevinkt inclusief ISO-fix aansluitingen), dunner glas achterin, enorm gewichtsbesparende deuropeners van rod ...
Porsche overtreft zichzelf in het perfectioneren van de Targa bij de introductie van de 991. Was een Targa in het begin vooral gesloten een luidruchtige auto voor de berijders, merkte men in de latere varianten altijd wel iets van de torsie in de auto, niets van dat die eigenschappen treft u in de 991 Targa. Optisch een kunstwerk, technisch een vervolmaking van het Targa concept. Ook op hoge snelheid is de Targa anno 2014 even stil als een coupe, dit dankzij een volledig geautomatiseerd dakmechanisme wat zich ontvouwt als was het een cabriolet, hier dan zonder de nadelen daarvan. Immers de rolbeugel en grote achterruit komen na het openen van het dak terug in hun oorspronkelijke po ...
De beste sportauto ter wereld topless rijden is dé ultieme rijbeleving. Gesloten is er geen verschil met de coupe, open prikkelt de auto echt alle zintuigen. Relaxed toeren dankzij de 400pk soepele boxermotor en de automatische PDK versnellingsbak, beweeg de versnellingspook naar manual, schakel handmatig op het stuur, druk ook nog eens op de sportknop en beleef waar een Porsche echt voor is gemaakt. De 911 is nog altijd de beste allround sportwagen ter wereld, praktisch, betrouwbaar, waardevast en dagelijks bruikbaar. Echte sportwagens zijn niet zwart, schitterend Indisch Rot in dit geval. Als gevolg van het kleurcontrast wordt de carrosserie optisch nog breder, gesloten is de dak ...
Vanwege het rijplezier, het formaat en bijvoorbeeld de nog redelijk authentieke 911 belijning is de 997 een zeer gezochte Porsche. Kenners weten dat de tweede serie, vanaf augustus 2008 geproduceerd, de beste keus is. Overigens ook de lastigste om te vinden, wie kocht er net nadat de grote kredietcrisis was uitgebroken 'even' een nieuwe Porsche? Inmiddels is het autolandschap anno nu vergeven van vaak plezier bedervende automatische versnellingsbakken, de handgeschakelde 997 is voor velen daarom favoriet. Optisch is de bredere Carrera 4S versie écht de heilige graal, voeg daarbij de handbak, keramische remmen, het Sport Chrono pakket en de optionele sportstoelen en de liefhebber di ...
De mooiste variant uit de 997 modellijn is de Carrera 4S, de Turbobrede carrosserie zonder de opvallende luchtinlaten en spoiler. Bovendien is ze dankzij de vierwielaandrijving en elektronische hulpmiddelen om het weggedrag te optimaliseren ook nog eens de veiligste uit de serie. Op hoge snelheid geeft die extra voorwielaandrijving nét dat beetje meer vertrouwen, zeker onder regenachtige omstandigheden. Nu wilt u daarom geen 911 cabriolet natuurlijk, met uw haar in de (beperkte) wind is heerlijk. Het meegeleverde windscherm én stoelverwarming maken dat u alleen bij hevige regenval níet open kunt rijden. In het dagelijkse drukke verkeer comfortabel op de automaat, op een sportief mo ...
Niet voor niets is het type 997 enorm populair. Vanuit de 996 doorontwikkelde techniek, van ingenieurs die inmiddels meer dan vijftig jaar werken aan het perfectioneren van het icoon, in combinatie met stijlelementen van de veel geprezen 993. Dat wil zeggen mooi brede heupen in combinatie met de zo herkenbare ronde 911 koplampen. Voeg daar aan toe dat de auto inmiddels voorzien is van de modernste veiligheids-voorzieningen waardoor 'die motor achterin' u ook niet meer verrast. Terecht wordt de 911 jaar in jaar uit uitgeroepen tot de beste all-round sportauto. De 997 Carrera S is de 3,8ltr. en 355pk sterke versie met duidelijke herkenningspunten als rode remklauwen, dubbele uitlaten ...
Aan het einde van, de inmiddels zeer populaire, 997 levenscyclus bood Porsche de gelimiteerde Black Edition serie aan. In een beperkte oplage van 1911 stuks coupe's en cabriolet's werd een uiteraard volledig in zwart uitgevoerde 997 Carrera aangeboden, echter niet alleen het consequent doorgevoerde zwart maakte deze versie speciaal. De Black Edition kreeg bijvoorbeeld de 19 inch Turbovelgen, een BOSE soundpakket met subwoofer, een prachtig sportstuur, zwarte wijzerplaten en een zwarte middentunnel mee. Terwijl in die tijd bijna iedere Porsche verkoper de net nieuwe PDK automaat probeerde te slijten begreep de liefhebber c.q. echte stuurman dat een 911 nu eenmaal een handbak moet he ...
Een 4S Plus? Ja u leest het goed, die bestaat. Speciaal voor de Zwitserse Porsche importeur AMAG produceerde Porsche naast de al opgestarte 997 productielijn 120 bijzondere exemplaren van de toch al zeldzame 996 4S. Ze werden eind 2005 geproduceerd, de meeste daarom in 2006 op kenteken gezet. Een 996 uit 2006, dat is al zeer bijzonder, de uitvoering eveneens. De 4S Plus werd voorzien van een 10mm lager afgesteld sportonderstel, een zgn. X51 powerkit die de motor op 345pk bracht, een Bose luidsprekersysteem met speciale eindversterker, 18 inch GT3 velgen, een volledig in zwart leer uitgevoerd interieur en een handgeschakelde zes-bak. De auto werd aangeprezen door de Zwitserse import ...
De laatste luchtgekoelde Porsche 911 in een verzamelwaardige conditie. Deze 993 cabriolet uit 1997, voorzien van de tweede serie Varioram motor met 285pk, kocht ik van de erfgenamen van de tweede eigenaar. Deze kocht de auto van een bekende uit de buurt van Rotterdam, de twee eigenaren zijn dus bekend. De eerste bestelde de auto in 1997 bij Porsche Rotterdam en vinkte een aantal interessante opties aan op de beperkte lijst van extra's die destijds leverbaar waren. Zo zijn er o.a. automatische climat control, elektrische stoelbediening, luxe raf-leer op de stoelen en leer op het dashboard/deurpanelen, zilvergrijze wijzerplaten met verchroomde ringen, carbon handremgreep, 18 inch Por ...
De laatste serie luchtgekoelde Porsche's zijn inmiddels veel gezochte klassiekers, tevens de best rijdende en voelbaar doorontwikkelde traditioneel gekoelde 911's. Ze zijn zelfs ideaal voor dagelijks gebruik met de automatische Tiptronic versnelling in de zogenaamde 993 Carrera. In de S versie heeft deze ook de mogelijkheid om manueel vanaf het stuur te schakelen wat op een sportief moment net voor een bocht handmatig ingrijpen mogelijk maakt. Of om gewoon na een duffe kantoordag even dat sportwagengevoel te krijgen. Al in de 964 werd het door Porsche geleverd en het is zeer betrouwbaar te noemen. Bijvoorbeeld Mercedes gebruikt dezelfde versnellingsbak. Dit bovenop de toch al als z ...
Misschien wel de ultieme klassieke 911 voor wie de rijbeleving minstens zo belangrijk is als de presentatie, de 3.2 Carrera serie in de bijzonder fraaie cabriolet uitvoering. Net voordat Porsche enkele jaren later besluit het model bijna volledig te herzien ziet deze Carrera Cabriolet het levenslicht. Dit nadat men in Stuttgart inmiddels meer dan vijfentwintig jaar had gewerkt aan de perfectionering van de 911. Met de kap open de mooiste autobeleving op aarde…het karakteristieke motorgeluid achterin, de precieze besturing en het indrukwekkende koppel wat u open rijdend aanzienlijk beter ervaart dan gesloten. Weinig auto's bieden zoveel plezier en zijn ook nog eens géén dief van uw ...
Herinnert u zich deze nog? Voor bestuurders van boven de veertig een legendarische verschijning die destijds zomaar in je achteruitkijkspiegel opdook of je vanaf de vluchtstrook waarschuwde voor een naderende file. Gevreesd en toch ook gerespecteerd, de speciale Porsche eenheid van de Rijkspolitie. Met de gedachte zo'n twintig kilometer harder dan het gemiddelde verkeer te rijden, en daarmee te verrassen, begonnen begin jaren de zestig de Duitsers met het veiliger maken van hun Autobahn. Er vielen begin jaren zestig al 1600 verkeersdoden per jaar in Nederland dus dat was hard nodig. De Nederlandse Rijkspolitie vernam het succes van de snelle Porsche's en wilde dat ook. Sinds 1962 v ...
Herinnert u zich deze nog? Voor bestuurders van boven de veertig een legendarische verschijning die destijds zomaar in je achteruitkijkspiegel opdook of je vanaf de vluchtstrook waarschuwde voor een naderende file. Gevreesd en toch ook gerespecteerd, de speciale Porsche eenheid van de Rijkspolitie. Met de gedachte zo'n twintig kilometer harder dan het gemiddelde verkeer te rijden, en daarmee te verrassen, begonnen begin jaren de zestig de Duitsers met het veiliger maken van hun Autobahn. Er vielen begin jaren zestig al 1600 verkeersdoden per jaar in Nederland dus dat was hard nodig. De Nederlandse Rijkspolitie vernam het succes van de snelle Porsche's en wilde dat ook. Sinds 1962 v ...
Mechanical Fuel Injection, afgekort MFI zijn de drie letters die de in 1974 geintroduceerde 911 Carrera zo bijzonder maakt. Deze mechanische injectie bezorgt dit voormalige topmodel de rij-sensatie die de opvolgende auto's met K-jetronic injectie missen. Het indrukwekkende motorgeluid en de directe gaspedaal respons maken de Carrera, in combinatie met het lage gewicht (1075kg) tot een Supercar met dito prestaties. In 5,5 sec. van nul naar honderd (gemeten door het Amerikaanse Motor magazine) was destijds sensationeel snel. De specificaties van de 911 Carrera 2.7 zijn dan ook gelijk aan die van de, aanzienlijk kostbaardere, '73 Carrera RS Touring. De motor (911/83), versnellingsbak, ...
Eén van de beste, leukste en sportiefste cabriolets van de moderne autoindustrie. Immers weinig auto's sturen zo fijn, neutraal én veilig als de Porsche Boxster (een samenvoeging van Boxer en Speedster) dankzij de centraal geplaatste motor. Met als bijkomend voordeel dat het ook de enige open sportwagen is met twee kofferruimtes. De Boxster laat zich, zeker in deze Tiptronic versie, comfortabel toerend berijden om desgewenst even later een volbloed sportwagen te zijn. Middels de op het stuurwiel eventueel ook handmatig te bedienen automatische versnellingsbak schakelt u nét voor de bocht even terug of haalt u snel een andere auto in. Leuk toch? Dit fraaie exemplaar ruilde wij in, ...
In 1974 introduceerde Porsche met het zgn. G-model een aanzienlijk verbeterde 911. Het motorvermogen steeg afhankelijk van de uitvoering naar 150 of 175pk, de wegligging en rechtuit stabiliteit verbeterde en de fraai geïntegreerde impact-bumpers stonden lichte botsingen schadevrij toe. Het G-model bleek zo'n gelukt ontwerp dat het maar liefst 15 jaar in productie bleef. In aanvang bij het 2.7 model, wat tot 1978 werd gebouwd, had de carrosserie nog de 'charmante' smalle achterschermen en werd er gebruikt gemaakt van verchroomde sierstrips en koplampringen. Hierdoor is het 2.7 G-model een zeer populair type uit de 911 serie, een klassieke uitstraling met de voordelen van de moderner ...
911 T, E of S. Het topmodel uit de klassieke F serie van Porsche is de S met de meest krachtige motorvariant. Tenzij u de zo klassiek ogende details van deze serie minder belangrijk vindt dan prestaties, en over een aanzienlijk! ruimer budget beschikt, dan kiest u wellicht voor de RS. Hoewel de prestaties van een 2.2ltr. S nauwelijks onder doen. Als gevolg van de fors hogere nieuwprijzen zijn ze, zeker naar hedendaagse begrippen, zeer beperkt gebouwd. In het geval van de 2.2 S slechts 3471 exemplaren, het laat zich raden dat die lang niet allemaal meer in leven zijn dus zeldzaam zijn ze zeker. Laat dat nu één van de belangrijkste voorwaarden zijn bij een verantwoorde investering in ...
Herinnert u zich deze nog? Voor bestuurders van boven de veertig een legendarische verschijning die destijds zomaar in je achteruitkijkspiegel opdook of je vanaf de vluchtstrook waarschuwde voor een naderende file. Gevreesd en toch ook gerespecteerd, de speciale Porsche eenheid van de Rijkspolitie. Met de gedachte zo'n twintig kilometer harder dan het gemiddelde verkeer te rijden, en daarmee te verrassen, begonnen begin jaren de zestig de Duitsers met het veiliger maken van hun Autobahn. Er vielen begin jaren zestig al 1600 verkeersdoden per jaar in Nederland dus dat was hard nodig. De Nederlandse Rijkspolitie vernam het succes van de snelle Porsche's en wilde dat ook. Sinds 1962 v ...
Er zijn nauwelijks mensen die geen sympathie hebben voor de iconische Porsche 356. Iedere rit met deze auto is vanwege 'de vele duimen omhoog' alleen daarom al een belevenis. De 356 B T5 was het laatste model met de enkele grill in de motorkap terwijl het de technisch sterk verbeterde opvolger was van de voorgaande A serie. De B T6 versie met dubbele grill is de tweede variant van de B serie. Deze 356 B zag in 1961 het levenslicht in de fabriekshal van Reutter die Porsche, samen met Karmann, had ingeschakeld om aan de relatief hoge vraag te kunnen voldoen. De motor- en versnellingsbak montage alsmede de afbouw werden bij Porsche zelf uitgevoerd. De meeste 356's werden vervolgens na ...