De auto en haar verhaal; in 2007 ging eindelijk de lang gekoesterde wens van dokter Brundri uit Torino in vervulling, een vakantiehuis aan zee in het zuiden. In de punt van de voet van Italië ligt het bescheiden Siderno alwaar de dokter familie heeft en in voorbije jaren jaarlijks vakantie hield. Hij vond er net buiten het dorp een fraai vrijstaand huis, met ruime schuur. Dokter Brundri wist dat de omgeving van Reggio Calabria prachtig is en vooral in het voorjaar uitnodigd voor romantische toerritten, de dokter is vanzelfsprekend ook autoliefhebber. Samen met neef Massimo bezocht hij tijdens de feestdagen van 2006 de lokale Alfa Romeo dealer alwaar vlak voor Pasen 2007 zijn nieuw ...
Het was hét onderwerp van gesprek op de Autosalon van Genéve in 2003. De Duitsers hadden op basis van hun VW Phaeton platform, een ontwerp van de Belg Dirk van Braeckel, gelukkig met respect voor het Engelse Bentley DNA een revolutionair fraaie auto gecreëerd. De Continental GT, met de commerciële bedoeling een groter publiek aan te spreken en dus serieuze productieaantallen te realiseren. Ze wisten maar al te goed dat het 'Made in Germany' label op de belangrijkste onderdelen aanzienlijk meer potentiële kopers over de streep zou trekken. Die onderdelen moesten dan wel gemonteerd worden in een auto die liever niet in Duitsland was getekend en de zo kenmerkende stijl, klasse en spor ...
Een Cabriolet en Coupe in één, dat is de Z4 zoals deze in de E89 variant door BMW werd aangeboden. Een Cabriolet zonder de nadelen van een stoffen dak, zo zou men het ook kunnen benoemen. De Z4 is ook in deze variant een klassiek ogende én sportieve tweezitter. Karaktervol BMW tot in ieder detail. In dit geval betreft het de sterkste versie, de 35iS met de soepele en sportieve 340pk zes-cilinder lijnmotor met die zo herkenbare klank, open rijden wordt zo sensationeel leuk. En dat ook zo veilig als mogelijk. Er zijn voor- en zij-airbags, traction control en fraai vormgegeven rolbeugels. Bovendien is het dak niet van stof... In de semi-automaat versie heeft u ook de keuzemogelijkheid ...
The elegant BMW 327 was introduced in 1937 and received admiration not only on behalf of its good looks. Mechanically the car was advanced for the period which resulted in excellent driving characteristics, smooth controls and a high level of reliability. As a result of the costly new price, 7.500 Reichsmark in 1937, the total number of cars built was limited around 1124 examples. The 327 as seen by BMW enthusiasts is the prettiest model of the period, which unmistakably results in the car's value that has shot up especially the last few years. Evidently this depends on the condition of the car in question. Partly because of that the careful restoration of this special example dese ...
Eind jaren 60 ontwikkelt BMW Motorsport op basis van de succesvolle 1600-2 de BMW 2002 turbo. Het is de eerste productieauto voorzien van een turbo, nog voor de 911 Turbo. Het model is speciaal voor de toerwagenracerij gebouwd, in 1973 komt er ook een straatversie. Deze levert 170 pk, waarmee de BMW 2002 turbo in 6,9 tellen naar 100 km/h snelt en een top van 211 km/h haalt. Dat zijn begin jaren 70 fantastische cijfers voor een compacte sedan. Helaas is het benzineverbruik eveneens van sportwagenniveau. En laat in 1973 nu ook de oliecrisis uitbreken, met enorme prijsverhogingen aan de pomp tot gevolg. De dorstige 2002 turbo met ‘oorlogsstrepen’ krijgt het stempel ‘politiek incorrect ...
Een Alpina BMW is niet 'zomaar' een getunede BMW. Onderscheidende kenmerken van Alpina-voertuigen zijn o.a. dat deze modellen letterlijk "gefabriceerd" zijn, wat in het geval van Alpina "met de hand gemaakt" betekent. Het productieproces wisselt tussen het fijn afstellen van de motor, het afleveren aan de BMW-fabriek, het daar laten 'trouwen' van motor en carrosserie, en het terugbrengen naar Alpina voor een upgrade van het interieur met Alpina's specifieke componenten, wederom allemaal in een handgemaakt proces dat slechts beperkte productie mogelijk maakt. Naast de motor en het interieur optimaliseert Alpina ook de transmissie en installeert het op de meeste auto's schakelknoppen ...
Gris Nocturne en Gris Cormoran, dat zijn de fraaie benamingen van de grijs tinten waarin de laatst geproduceerde 2CV Charleston serie uitgevoerd was. Het is niet alleen de 'krachtigste' variant van de 2CV, voor velen is het ook de mooiste uitvoering. De sierlijke duo-tone kleurstelling benadrukt de nostalgische gevoelens die de 2CV toch al oproept nog nadrukkelijker. In Nederland heeft de iconische 2CV de bijnaam 'lelijk eendje', de almaar toenemende populariteit van de Eend bewijst dat schoonheid komt met de jaren. Een fatsoenlijk roestvrij exemplaar is onder de €10.000,- al nergens in Europa meer te vinden, laat staan een echt mooi exemplaar wat niet misbruikt is door een paar st ...
In de vervolg op het succesvolle Testarossa ontwerp werd in 1989 de Ferrari 348 geïntroduceerd op de Autosalon in Genève. De karakteristieke horizontale luchtinlaten aan beide zijden, het 'rooster' boven de achterbumper en een neus die rechtstreeks van de 512TR afkomstig was bewezen dat de 348 flink wat Testarossa DNA meedroeg. Deze laatste was een hit voor Ferrari dus greep Pininfarina terecht terug op deze stijlelementen. Natuurlijk kreeg de auto als geheel een modernere uitstraling en was ze technisch ook weer een stap verder. O.a. de modernste Bosch Motronic motormanagement techniek, een electronisch regelbare climat control en eindelijk een serieuze bescherming tegen roest war ...
Door veel liefhebbers van het iconische merk wordt de 328 gezien als de laatste mooie Ferrari voordat de windtunnel ging bepalen hoe het lijnenspel van de midscheepse V8 voortaan zou verlopen. Nog steeds geïnspireerd op het prachtige silhouet van iconen als de 365GT4BB en de Dino 246. Technisch echter een welkome doorontwikkeling op de eveneens succesvolle 308 serie. De belangrijkste verbeteringen waren het stijgen van de motorinhoud wat in combinatie met een vernieuwde versie van de Bosch K-Jetronic injectie tot meer motorvermogen leidde. Ook kwam er meer binnenruimte dankzij beter vormgegeven stoelen en ontwerp-veranderingen aan het interieur. Er ontstond een wat harmonieuzer car ...
Waarom heeft deze Ferrari geen typisch Italiaanse toevoeging als Italia, Maranello of Scuderia? California is toch echt geen Italië, wat zon uren betreft hebben ze natuurlijk wel een overeenkomst. Deze Ferrari echter is anders. Misschien een eerbetoon of bewust de doelgroep aansprekend, Ferrari wilde ook duidelijk maken dat dit geen hardcore straf geveerde raceauto voor de openbare weg was. In tegenstelling tot wat men vaak ervaarde in een Ferrari met een acht cilinder motor viel het de autopers bij introductie in 2009 al op dat de auto onderhuids uiteraard echt Ferrari DNA verborg echter toch vooral een comfortabele Gran Turismo bleek te zijn. Desgewenst met het hoofd in de zon, b ...
Waarom heeft deze Ferrari geen typisch Italiaanse toevoeging als Italia, Maranello of Scuderia? California is toch echt geen Italië, wat zon uren betreft hebben ze natuurlijk wel een overeenkomst. Deze Ferrari echter is anders. Misschien een eerbetoon of bewust de doelgroep aansprekend, Ferrari wilde ook duidelijk maken dat dit geen hardcore straf geveerde raceauto voor de openbare weg was. In tegenstelling tot wat men vaak ervaarde in een Ferrari met een acht cilinder motor viel het de autopers bij introductie in 2009 al op dat de auto onderhuids uiteraard echt Ferrari DNA verborg echter toch vooral een comfortabele Gran Turismo bleek te zijn. Desgewenst met het hoofd in de zon, b ...
Er prijkt dan wel een Fiat logo op deze schitterende sportcoupe, het bestaan van de auto dankt deze aan Ferrari. In meerdere opzichten zelfs. In 1965 besloot de FIA dat er minimaal 500 productieauto's binnen een jaar gebouwd moesten zijn voorzien van de motor waarmee in de Formule 2 vanaf 1967 geracet zou gaan worden. Ferrari had grote moeite met dergelijke productieaantallen en wende zich in eerste instantie tot Fiat. Een door Bertone getekende coupe werd in 1967 op de Autoshow van Geneve gepresenteerd, voorzien van een door ingenieur Aurelio Lampredi voor straatgebruik aangepaste versie van de V6 die gehomologeerd moest worden voor de F2. In 1969 werd de motorinhoud vergroot naar ...
De bekendste auto van Italië is zonder twijfel de Fiat 500. Minstens zo beroemd als een pizza en al even eenvoudig van samenstelling. Zo min mogelijk gewicht, een sobere uitrusting om de eerder verschenen luxere 600 niet teveel in de weg te zitten en eenvoudig, ook door eigenaren zelf, te onderhouden. Een auto voor het Italiaanse volk, goedkoop en in staat om de smalste straatjes in de steden te doorkruisen. Twee bambini op de achterbank, geen probleem. Er werden bijna vier miljoen exemplaren verkocht dus met het idee was weinig mis. Het zo min mogelijk gebruikte staal wat er dan wél was had echter de eigenschap nogal roestgevoelig te zijn, net zoals de meeste auto's uit die tijd o ...
De Engelsen hebben hun Mini Moke, de Fransen de Citroën Mehari en de Italianen de Fiat Jungla. Niemand minder dan de grote Gianni Angnelli (Fiat baas die het stoer vond om poedelnaakt op het dek van zijn zeiljacht te staan) pikte het idee van de Engelsen en bedacht de Jungla om het Italiaanse leger te dienen. Zo zou het lage gewicht ze zeer geschikt maken om per parachute in afgelegen gebieden afgeworpen te worden. Op basis van de Fiat 600 waren ze eenvoudig geconstrueerd en betrouwbaar als gevolg van de grote aantallen waarin de normale 600 gebouwd werd. Het leger toonde echter weinig interesse en al snel bleek de Jungla dé auto waar meestal vermogende Italianen mee van hun (buite ...
De Fiat 124 Sport Spider werd in de ontwerpstudio's van het beroemde designhuis Pininfarina getekend. Niet door iemand met een lekker klinkende Italiaanse achternaam, het was de van oorsprong half Nederlandse Tom Tjaarda die het succesvolle model gestalte gaf. Tjaarda was niet de eerste de beste in de besloten wereld van het autodesign, hij tekende ook de Detomaso Pantera, Saab 900 en zelfs de Ford Fiësta. Motortechnisch werd de auto eveneens door een zeer aansprekende naam tot leven gewekt, niemand minder dan Aurelio Lampredi, een van Ferrari afkomstige ingenieur, ontwierp de motor met dubbele bovenliggende nokkenassen. De 124 Spider werd uiteindelijk zo gewaardeerd en succesvol d ...
Drie maal Tulpenrally en zelfs de wereldberoemde Carrera Panamericana verwelkomde deze Ford Mustang Fastback van harte. 'De Tulp' werd steeds succesvol volbracht, voor de Panamericana Rally werd het felbegeerde startbewijs verkregen (en betaald) echter door privé omstandigheden van de eigenaar startte de auto niet. Voor deze inschrijving moet de auto een strenge technische rally keuring doorstaan, gezien het technisch hoogwaardige niveau van de auto gaf dit geen enkel probleem. Niet de minste bedrijven bouwden (in 2017 en '18) deze Fastback tot de snelle en betrouwbare rally auto die er nu staat. Op basis van een originele roest- en schadevrije 1965 Fastback werd een compleet nieuw ...
In 2011 vierde de Britten met gepaste trots de vijftigste verjaardag van de legendarische Jaguar E type. In 1961 dus werd de eerste serie met 3.8ltr motor geïntroduceerd om uiteindelijk in 1974 te eindigen met een 5.3ltr V12 motor. Een uitermate succesvol model voor de Engelsen, volgens Enzo Ferrari zelfs 'the most beautifull car ever made'. In rap Italiaans uitgesproken dan. Niet alleen het bijna 'sexy' te noemen ontwerp van de auto bepaalde het verkoopsucces, de E type was ook zeer betaalbaar voor een auto met dergelijke prestaties en prestige. Voor een vergelijkbare Ferrari of Maserati betaalde men in die tijd driemaal zoveel. Die lage prijs hield uiteraard ook enigszins verband ...
In een autowereld waar menig zo bedoelde sportauto, ondanks de prestaties op papier, steeds klinischer lijkt te worden weet Jaguar met de fantastische F-Type Convertible te bieden waar een dergelijke auto werkelijk over zou moeten gaan, beleving! En dat zou er wel met vier uitroeptekens mogen staan. Alleen de aanblik al bezorgd je kriebels in de buik, voormalig Aston Martin designchef Ian Callum zette uiteindelijk zijn handtekening onder het project. Met bijvoorbeeld de schitterende centraal geplaatste uitlaten verwees hij naar de iconische E-Type. Druk de startknop in en je veert op in je stoel van plezier, waar menig Duitser tegenwoordig klinkt als een keurige middenklasser met t ...
The legendary Jaguar E type dubbed "The most beautiful car in the world", by none other than Enzo Ferrari. Imagine his tenure saying these words... He would be one to know. Seen the popularity of the ever-iconic model he was right praising it. The E-type was good value for money back in the day, a new Mercedes SL would cost you three times more. This could not possibly all be related to extreme German greediness, those car-builders in Coventry worked, let's say, not to the German standard. Panels that would fit a few millimetres astray or a drop of oil underneath the sump, for $7.500,- this would be acceptable. While there can be something said about the quality control of the E-ty ...
De in 2005 geïntroduceerde XK modellen van Jaguar zijn een succesvol ontwerp van Ian McCallum, eveneens verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Aston Martin DB7. Iets van dat ontwerp ziet u ook terug in de schitterende belijning van deze XK serie. De opvolger van de Xk8 kreeg vooral meer binnenruimte en werd uiteraard voorzien van de laatste snufjes op het gebied van veiligheid en comfort. Er is traction control, airbags rondom en een roll-over protection system. Onder de noemer comfort scoren de ruime volledig elektrisch verstelbare stoelen, het touch screen Multi Media systeem met DVD navigatie en het multifunctionele stuur. Comfort is echter ook een soepele en krachtige motor die ...
In een autowereld waar menig zo bedoelde sportauto, ondanks de prestaties op papier, steeds klinischer lijkt te worden weet Jaguar met de fantastische F-Type Convertible te bieden waar een dergelijke auto werkelijk over zou moeten gaan, beleving! En dat zou er wel met vier uitroeptekens mogen staan. Alleen de aanblik al bezorgd je kriebels in de buik, voormalig Aston Martin designchef Ian Callum zette uiteindelijk zijn handtekening onder het project. Met bijvoorbeeld de schitterende centraal geplaatste uitlaten verwees hij naar de iconische E-Type. Druk de startknop in en je veert op in je stoel van plezier, waar menig Duitser tegenwoordig klinkt als een keurige middenklasser met t ...
Het icoon uit Amerika in een zeer milieuvriendelijke versie, daarmee bent u opeens het braafste jongetje of meisje van de klas. Terwijl je toch ook echt behoorlijk spannende dingen met de Wrangler kunt doen. In alle stilte het bos in, ongebaande wegen betreden met een verantwoord gevoel. Het koppel van de elektromotor maakt dat onder alle omstandigheden je alles aan kan, in het terrein én in de milieuzone. Best gek eigenlijk dat er op een verTeslade Lotus na nooit een elektrisch aangedreven open auto te koop was, deze Wrangler kun je wel deels of geheel topless rijden. De geintegreerde rolbeugel maakt dat het veilig en optisch stoer kan. Wat is er leuker dan in een open auto door ...
Op basis van de beroemde Cherokee ontwikkelde AMC (American Motor Company) midden jaren tachtig een pick-up, of wel truck genoemd, onder de naam Comanche. De enige overeenkomst met dit Indianen volk was misschien dat Comanche uitzonderlijk goed overweg konden met paarden en hun krachten. Verder was het een dwaling van de marketingafdeling, om hét symbool van de blanke overheerser te voorzien van de naam van dit historische volk. Ook geen lieverdjes, maar op het zijscherm van een pickup truck vermeld worden is misschien wel een belediging. Ondanks de twijfelachtige naamgeving kon er verder weinig slechts van de inmiddels iconische Cherokee en Comanche gezegd worden. Praktisch, betro ...
Het icoon uit Amerika in een zeer milieuvriendelijke versie, daarmee bent u opeens het braafste jongetje of meisje van de klas. Terwijl je toch ook echt behoorlijk spannende dingen met de Wrangler kunt doen. In alle stilte het bos in, ongebaande wegen betreden met een verantwoord gevoel. Het koppel van de elektromotor maakt dat onder alle omstandigheden je alles aan kan, in het terrein én in de milieuzone. Best gek eigenlijk dat er op een verTeslade Lotus na nooit een elektrisch aangedreven open auto te koop was, deze Wrangler kun je wel deels of geheel topless rijden. De geintegreerde rolbeugel maakt dat het veilig en optisch stoer kan. Wat is er leuker dan in een open auto door ...
Hoewel Lancia bij introductie van de iconische Aurelia het zelf niet zo bedoeld had evolueerde de coupe versie, als eerste echte GranTurismo ooit, vanaf 1949 tot uiteindelijk een zesde serie in 1956. Terwijl de Aurelia al revolutionair te noemen viel, voorzien van een volledig uit aluminium in serie geproduceerde V6 bijvoorbeeld, werden technische verbeteringen doorgevoerd die de Aurelia nu in series verdeelt. De (slechts) 425 gebouwde exemplaren uit '57 en '58 aangeduid als de zesde serie waren niet de krachtigste (2,5ltr., 112pk), ze profiteerden wel duidelijk van de ervaringen opgedaan uit eerdere producties. De sterk verbeterde cardanas en koppeling, vroegere exemplaren hebben ...
Just arrived....Een dieselmotor in een auto waar u niet eens 10.000km mee rijdt, niet overal zonder voorbehoud meer mee mag rijden en ook flink van zich laat horen. Laat zo'n motor in 99% van de gevallen helaas in uw favoriete én dus een van de leukste auto's zitten, de Land Rover Defender. Was er maar een alternatief. Daarom is dit waarschijnlijk de leukste Defender van Nederland. Een Defender 90 met benzinemotor. Niet omgebouwd, origineel geleverd, in 1997, met 136pk sterke benzinemotor. Nieuw gespoten en mooi bekleed in 2018. Fraai en stoer in matzwart met zwarte velgen. Rijden doet ze ook uitstekend, verwacht er geen snel Autobahn wonder van... Praktisch, stoer en betaalbaar is ...
De Range Rover Sport is ook echt de dynamischere versie van de grote Range die voor sommige gebruikers als groot en wat onoverzichtelijk wordt ervaren. De iets beperktere afmetingen en minder gewicht maken dat de aanduiding Sport wellicht wat misplaatst is maar de auto is wel echt een stuk sportiever dan de oer-Range Rover. In de bebouwde kom en zeker in de stad ook een stuk beter handelbaar. Rijden met een Sport is een feest en je kan het in dit geval ook nog verantwoord noemen, het betreft hier namelijk de uiterst moderne milieuvriendelijke hybride variant. De 2ltr. turbomotor in combinatie met de elektromotor biedt maar liefst 640Nm koppel (404pk) en dat maakt de auto zó heerlij ...
Just arrived....Een dieselmotor in een auto waar u niet eens 10.000km mee rijdt, niet overal zonder voorbehoud meer mee mag rijden en ook flink van zich laat horen. Laat zo'n motor in 99% van de gevallen helaas in uw favoriete én dus een van de leukste auto's zitten, de Land Rover Defender. Was er maar een alternatief. Daarom is dit waarschijnlijk de leukste manier om een klassieke Defender te rijden. Een Defender 90 met benzinemotor. Niet omgebouwd, origineel geleverd, in 1997, met 136pk sterke benzinemotor. Nog volledig origineel in het boswachtersgroen met creme dak en wielen, ongeveer zoals ze destijds door Land Rover in de folder werd afgebeeld. Rijden doet ze ook uitstekend, ...
Met recht een positieve ontdekking te noemen, de nieuwe Discovery van Land Rover. Dat de auto de toevoeging 'Sport' meekreeg vond ik iets minder toepasselijk, hoewel het rijgedrag en de wegligging wel geweldig zijn. De Discovery Sport is feitelijk de meest praktische Land Rover die er is, en ook in operationele kosten de meest aantrekkelijke. De Disco neemt gemakkelijk vijf personen en flink wat bagage mee, neem de verkeerde afslag en u rijdt er net zo gemakkelijk mee door het weiland naar de volgende. Praktisch, comfortabel, economisch en net dat beetje Britse eigenwijzigheid wat de auto uniek maakt. Vooral de binnenruimte, het rijcomfort en de prestaties van de 240pk sterke turbo ...
Het origineel. 'A Car for all reasons' was de marketing slogan waarmee de Range Rover in 1970 in de markt werd gezet. Comfortabel, praktisch en dankzij de grote bodemvrijheid geschikt voor bijna ieder terrein. Het succes van dit concept heeft zich inmiddels wel bewezen, kijk maar eens om u heen op 's lands wegen. Hoewel die glanzende prestigeobjecten steeds minder van doen hebben met het origineel. De recreatief bedoelde off-roader die je ook voor dagelijks vervoer kon inzetten werd daar ook vaak echt voor gebruikt. Tegenwoordig zal 'een Vogue' niet zo snel meer de weg verlaten. Dit exemplaar is daar overigens niet voor gebruikt getuige de maagdelijke onderzijde en chassis van de a ...
Just arrived....Een dieselmotor in een auto waar u niet eens 10.000km mee rijdt, niet overal zonder voorbehoud meer mee mag rijden en ook flink van zich laat horen. Laat zo'n motor in 99% van de gevallen helaas in uw favoriete én dus een van de leukste auto's zitten, de Land Rover Defender. Was er maar een alternatief. Daarom is dit waarschijnlijk de leukste manier om een klassieke Defender te rijden. Een Defender 90 met benzinemotor. Niet omgebouwd, origineel geleverd, in 1995, met 136pk sterke benzinemotor. Nog volledig origineel in klassiek diep donkerblauw met creme dak en wielen, ongeveer zoals ze destijds door Land Rover in de folder werd afgebeeld. Rijden doet ze ook uitstek ...
In de jungle van te koop aangeboden Mercedes Benz SL's van het populaire type W107 is er hoogst zelden een plek waar de zon wél tot de bodem doordringt. In dit geval een uitermate roestvrije bodem.. Dikke USA bumpers, roest, een scheurtje in de linkerstoel, achterstallig onderhoud, etc. zie je steeds vaker. Goedkoop is duurkoop blijft een cliché maar u weet wat men daar van zegt. Zo'n W107 is dan ook wel een begerenswaardige Mercedes, zeg maar een voor wie van twee walletjes wil eten. Goede sier maken, natuurlijk zelf ook de klassieke schoonheid zien en tegelijkertijd niet het gedoe van zwaar sturen, slecht starten en spartaans weggedrag willen. Dat verenigd een SL uit deze serie. ...
Een wolf in schaapskleren, zo laat de C63AMG zich misschien wel het best omschrijven. Optisch alleen door petrolheads aan details te herkennen, voor de overige weggebruikers een normale C-klasse. Hoewel ook een niet autoliefhebber wel zal zien dat de C63 zijn bijzondere vormen kreeg door functie. Immers 457pk huisvesten in een standaard C klasse zou technisch onmogelijk zijn, om maar niet te spreken over hoe dat vermogen én koppel veilig met de juiste tractie op de weg te houden. Onderhuids biedt de C63AMG het neusje van de zalm van de R&D afdeling van Mercedes, wist u overigens dat Mercedes tien miljoen euro per werkdag uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling? Daar plukt deze AMG d ...
Uitgeroepen tot meest betrouwbare SUV. Een schot in de roos van Mercedes. Niet te groot, niet te klein. Milieuvriendelijke hybride techniek waarmee u muisstil de stad doorkruist. Vierwielaandrijving, dus een sublieme wegligging, een negen-traps automaat en een instelbaar onderstel maken de GLC comfortabel en veilig. De auto is dan ook een groot succes voor Mercedes. Logisch dat u het vizier op deze allround SUV heeft gericht. Nieuw kopen is dan altijd wat ongezond voor uw portemonnee, de hier aangeboden 350GLC is met slechts 51.000km 'zo goed als nieuw' en bespaard u die onvriendelijke eerste jaren afschrijven. Hoogst waarschijnlijk is deze GLC exact zoals ook u de auto bij de deal ...
Laatste Mercedes Benz Roadster voordat de computergestuurde SL zijn intrede deed. En dat ging niet geheel zonder storingen. De W129 is inmiddels een klassieker en in originele en goed geconserveerde conditie inmiddels langzaam in waarde aan het stijgen. Destijds zoals het Mercedes betaamt voorzien van moderne snufjes die de auto een voor die tijd fenomenaal weggedrag en bovengemiddelde prestaties bezorgde. Het was bijvoorbeeld voor het eerst dat er een automatisch roll-over systeem werd ingebouwd dat in geval van een rol de passagiers automatisch beschermde. Door de vele luxe voorzieningen en degelijke bouwwijze ging de benaming Sport und Leicht niet helemaal meer op, goed en comfo ...
Een schot in de roos van Mercedes. Niet te groot, niet te klein. Milieuvriendelijke hybride techniek waarmee u muisstil de stad doorkruist. Vierwielaandrijving, dus een sublieme wegligging, een negen-traps automaat en een instelbaar onderstel maken de GLC comfortabel en veilig. De auto is dan ook een groot succes voor Mercedes. Logisch dat u het vizier op deze allround SUV heeft gericht. Nieuw kopen is dan altijd wat ongezond voor uw portemonnee, de hier aangeboden 350GLC is met slechts 39.000km 'zo goed als nieuw' en bespaard u die onvriendelijke eerste jaren afschrijven. Hoogst waarschijnlijk is deze GLC exact zoals ook u de auto bij de dealer zou willen configureren. Uitgevoerd ...
De beroemde Mercedes Benz G wagen, al meer dan dertig jaar in hoofdlijnen ongewijzigd in design, voorzien van de al net zo iconische Mercedes 5,5ltr. V8. Geroemd om hun betrouwbaarheid en souplesse monteerde Mercedes miljoenen motoren van dit type in diverse modellen. In de G63AMG is het een perfect huwelijk. Degelijker, krachtiger en soepeler bestaat in een 8 cilinder Geländewagen niet. Daarbij monteerde AMG in de voorlaatste serie er ook nog twee Turbo's op wat het motorvermogen deed toenemen naar maar liefst 544pk met een koppel van 760Nm! U bent alle omstandigheden de baas, op de weg en net zo gemakkelijk ernaast. Was dat in de eerste G-wagens nog onder flink spartaanse omstand ...
De bescheiden opvolger van de veel groter ogende S-klasse die in 1998 afgelost werd. Nu is een Mercedes S-klasse nooit een echt bescheiden auto geweest, het tijdsbeeld eiste echter een topmodel met een wat mindere 'kijk ik ben rijk' uitstraling. Uiterlijk een bescheidener lijnvoering die, bijzonder knap, meer binnenruimte bood. Dit terwijl Mercedes zich ten doel had gesteld het wagengewicht drastisch te verlagen om ook milieuvriendelijker te worden. Tegelijkertijd bleef de auto een vooruitstrevende luxe bieden die alleen een S-klasse bezit. Wat luxe en rijeigenschappen betreft heeft Das Haus een reputatie hoog te houden. Gezien de record verkoopresultaten slaagde de W220 met vlag e ...
Mercedes liefhebbers weten dat de 129 serie van Mercedes van een bijna ongeëvenaarde bouwkwaliteit is. Nog niet voorzien van een grote hoeveelheid kwetsbare computers, uitgerust met knopjes die je voelt en niet binnen een paar maanden kaal zijn, voorzien van een degelijk en klassiek ogend cabriodak van stof wat niet kraakt, piept of ruist kortom tot in detail valt de degelijkheid en betrouwbaarheid van deze SL serie op. De 129 serie is over een periode van dertien jaar in drie series gebouwd, de laatste en uiteraard beste serie werd gepresenteerd in 1997 om in 2001 vervangen te worden door de R230. Eenvoudig te herkennen aan de zilveren ringen rondom de klokken in het dashboard. Ho ...
Uitgeroepen tot meest betrouwbare SUV! Een schot in de roos van Mercedes. Niet te groot, niet te klein. Milieuvriendelijke hybride techniek waarmee u muisstil de stad doorkruist. Vierwielaandrijving, dus een sublieme wegligging, een negen-traps automaat en een instelbaar onderstel maken de GLC comfortabel en veilig. De auto is dan ook een groot succes voor Mercedes. Logisch dat u het vizier op deze allround SUV heeft gericht. Nieuw kopen is dan altijd wat ongezond voor uw portemonnee, de hier aangeboden 300GLC is net een jaar oud dus goed als nieuw'. Hoogst waarschijnlijk is deze GLC exact zoals ook u de auto bij de dealer zou willen configureren. Uitgevoerd in strak en stijlvol Ob ...
Oorspronkelijk bedoeld als legervoertuig, door het lage gewicht moesten ze per parachute gedropt kunnen worden, werd de Mini Moke als zodanig geen succes. De bodemvrijheid was te beperkt om off-road veel te kunnen betekenen in het leger. Wel groeide de Moke (engels woord voor ezel) al in de jaren zestig uit tot een ware cultheld, trendsetters reden al door de hippe buurten van London begin jaren zestig en het luchtige concept werd al ras gewaardeerd in tropische landen en havens als bijv. St. Tropez. Ook anno nu geniet je aan de Zuid Franse kust meer aanzien in een Moke dan in een premium SUV. De technische basis van de Moke is de wereldberoemde Mini, de Moke rijdt net zo pittig en ...
Het Italiaanse Innocenti begon in 1959 met het in licentie bouwen van de Britse Austin A40 Farina. Scooter fabrikant Lambretta wilde destijds auto's gaan produceren, zelf een geheel nieuwe auto ontwerpen was te kostbaar en zou ook teveel tijd vergen. Het ontwerp en betrouwbaarheid van de Austin bleek succesvol waarna men besloot ook een ander ontwerp van de British Motor Company in licentie te gaan bouwen, de Mini. In 1965 rolde de eerste Mini's uit de fabriek in Lambrate (MI). De Mini Cooper Mk1 werd gebouwd tot 1968. In 1967 verliet deze Mini Cooper de fabriek in Italië om door haar eerste eigenaar in Reggio Emilia gebruikt de worden. In 1992 kwam de auto naar Nederland, de eerst ...
Achtervolgd heb ik ze… zomaar een ontboezeming uit mijn jeugd. Zó leuk vond ik de 205GTi dat ik er inderdaad zo lang als ik kon achteraan bleef rijden en s'avonds de folder wel honderden keren doorlas. Een aanvullend persoonlijk kredietje was er voor nodig, ik moest en zou zo'n GTi rijden. Drie exemplaren reed ik nieuw, zo trots als een pauw en altijd met een glimlach op mijn gezicht. Mijn broer woonde destijds in Londen en ik jakkerde daar regelmatig met dik 200km/u naartoe op vrijdagavond. Zo dwars door België naar Calais kwam je helaas niet veel bochten tegen, leuker werd dat toen ik met vrienden op vakantie ging naar Italië. Dat bochtenwerk! Mijn leukste auto ooit, de 205GTi. J ...
Tot de laatste producten van het ooit zo bewierookte automerk Saab behoort de 9.3 serie. Hoewel van diverse Opel componenten voorzien nog steeds voor een ieder zo herkenbaar als een nummer van ABBA. Bovendien kwamen er uit Rüsselsheim in het geheel geen slechte spullen. Er was wel iets belangrijks met de motor, daarover later meer. Ook de 9.3 had die bijzondere voor- en achterruit, een zelfs voor een kind herkenbaar silhouet en een dashboard wat alleen een fabrikant met luchtvaart roots kon ontwerpen. De toevoeging Aero kan ook niet anders dan daar vandaan gekomen zijn. En zie de vormgeving van deze schitterende coupe, aerodynamisch is ze zeker. Een Aero uitvoering uit de 9.3 serie ...
Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk. En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevo ...
Gevonden achter in een hoek van de showroom van een voormalig Saab dealer, een geheel originele 9.3 Turbo Cabriolet met aantrekkelijk lage kilometerstand. Gebruikt door de dealer zelf, hoofdzakelijk bij zijn tweede huis. Voor wie nog eens iets van het Zweedse DNA wil voelen én zo jong en fris mogelijk wil instappen wordt het steeds lastiger een mooi exemplaar te vinden. De beschikbaarheid is klein, de prijzen lopen sterk op. Een 9.3 uit de laatste series biedt nog steeds de modernste rijeigenschappen, ver voorbij het karakter van de oude 900, en natuurlijk die beroemde Saab-veiligheid. Maakt u zich geen zorgen over de toekomst, het is een General Motors product, geen Spyker, onderd ...
Midden jaren tachtig bedacht de Amerikaanse importeur van Saab dat het wel erg aantrekkelijk zou zijn wanneer men in met name de zonnige staten van de USA een cabriolet versie van de aldaar succesvolle 900 kon aanbieden. In Zweden had men dat niet echt tot prioriteit bestempeld. Begrijpelijk. En zo geschiede. Er werden gesloten 900 versie's naar Valmet (bekende producent in de industrie die bijv. voor Porsche de Boxster bouwde) in Finland verscheept alwaar men er een cabriolet van maakte. Uiteraard voorzien van de noodzakelijke verstevigingen en andere deuren om de forse dorpels te omsluiten. Dit productieproces maakte dat het kostbaar om een 900 cabriolet te bouwen. Mede als gevo ...
Niet zonder reden is de Volkswagen Kever de populairste klassieke auto in Nederland. Sympathiek, leuk om te zien en zeer betaalbaar in onderhoud zijn kenmerken waar de Nederlander van houdt. Nu heeft de gemiddelde klassieke Kever die je hier in het straatbeeld aantreft vaker wel dan niet last van roestplekken, de bekende 'bloemkolen' op de deuren en knisperende treeplanken zijn geen uitzondering. Precies de reden waarom onze Kevers compleet gerestaureerd zijn of uit landen worden geimporteerd waar het roest-spook niet echt leeft. Immers de techniek is redelijk eenvoudig en meestal wel in orde, slecht plaatwerk valt echter veel minder eenvoudig te herstellen. Kostbaar ook. Deze Keve ...
De iconische Golf zal ook in de huidige vorm in de komende decennia nog wel blijven bestaan, helaas binnenkort dan wel voorzien van zo'n zoemend elektromotortje. Laat die koper van zo'n Golf in 2028 dan maar eens een originele R32 met 6 cilinder benzinemotor zien én horen. Die komt nooit meer, tegen die tijd heeft Shell een milieuvriendelijk alternatief voor fossiele benzine dus stop die R32 dan maar in de kluis van de Nederlandse Bank. Een vermógen geven ze er tegen die tijd voor, wedden? Zeker wanneer het een geheel origineel, schadevrij en goed gedocumenteerd exemplaar betreft die ook nog eens geheel in de eerste lak staat. Nu nog redelijk betaalbaar te koop, wij zien nu al een ...
Als hobbyproject werd deze Volkswagen Kever Cabriolet door een monteur, werkzaam bij een VW dealer, geheel gerestaureerd. Gelukkig niet bedrijfsmatig want dan was het betreffende bedrijf failliet gegaan of had het op z'n minst veel geld verloren. De tijd en onderdelen die in dit project gestoken zijn komen natuurlijk nooit overeen met de huidige koopprijs van deze bijzonder fraaie Kever. Doe er uw voordeel mee. Werkelijk alles ging een aantal jaren terug door de vakkundige handen van de man die uit liefde en vrijetijdsbesteding deze Kever weer nieuw opbouwde. De basis was een hard en roestvrij chassis overigens. Al het plaatwerk is ook nu nog hard, roestvrij en mooi strak. Geen (be ...
Wat een bijzondere vondst. Een 940 of 945 die géén 300.000km gereden heeft is echt de spreekwoordelijke uitzondering op de regel. Ze zijn zó verschrikkelijk goed dat ze ook zonder problemen tien keer de wereld rondrijden. Bijna altijd ingezet als werkpaard of dagelijkse familie auto, met dito gevolgen. Een klassieke Ferrari met een dergelijk lage kilometerstand vindt men eenvoudiger dan deze Volvo. Bovendien van een bouwkwaliteit die men anno nu in de autoindustrie echt niet meer aantreft. Degelijk, veilig en super betrouwbaar. Statistisch bewezen beter dan iedere moderne auto tot tien jaar oud. Wie voor vergelijkbaar geld een, weliswaar moderner rijdende, jong gebruikte premium au ...