BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-

Ook nu is bezichtigen mogelijk!
Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Te koop: BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-
Proefrit aan huis is mogelijk!

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-

Deze auto doorsturen

Betreft BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 11.064   Vermogen 132 pk
Bouwjaar 1972   Cilinderinhoud 1991 cc
Kleur exterieur Granada   Motor configuratie 4 cilinder lijn met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 13 inch BMW lichtmetaal
0 - 100 km/u 9,8 sec   Banden Vredestein Sprint Classic
Topsnelheid 195 km/u   Productieaantallen 44478
Chassisnummer 2704187   Overig Zeer mooi en origineel.
Export/import service

Model historie en beschrijving

De kenner weet het, een beter sturende en leuker rijdende auto dan de 2002Tii was in 1972 voor de toenmalige nieuwprijs niet te koop. En daar schuilt ook de verklaring voor de relatieve zeldzaamheid van de Tii in. Immers een exoot zette je weg onder een hoes in de garage, een betaalbare BMW daar ging je mee rijden. En hoe! Wat een stuur- en weggedrag heeft zo'n Tii! Bovendien bleken ze behoorlijk roestgevoelig wat in het geval van dagelijks gebruik geen ideale combinatie was teneinde van een lang leven te genieten. Zo zijn er maar weinig harde en gave exemplaren van de 2002Tii over. Bedenk daarbij dat ze lang nét even te weinig waard waren om ze vakkundig te restaureren. Een origineel en gaaf exemplaar verdient daarom nog steeds de voorkeur. Hoewel het tegenwoordig zeer de moeite loont om ze goed te restaureren. De liefhebber/verzamelaar gaat natuurlijk voor het origineel. Het hier getoonde exemplaar is wel echt een bijzondere vondst. Te koop gezet door de zoon van de tweede Italiaanse eigenaar die de auto uit een dichtgepakte garage wist te krijgen en met behulp van de lokale garagist weer echt tot leven te wekken. De carrosserie maakte een geweldig goede indruk, geen roest!, het onderhoud verdiende wat aandacht. Voorwaarde tot koop was dat de lokale garage in ieder geval de auto goed rijdend zou maken, dat lukte. Een aantal weken later werden we uitgenodigd een uitgebreide testrit te maken en de verkoper bleek woord gehouden te hebben. De auto reed direct goed, wel net even teveel rook van de verkeerde kleur uit de uitlaat dus rekening gehouden met wat kosten op technisch vlak. Eenmaal in Nederland aangekomen bleek het kopen van een 2002 zo vlak na de Italiaanse lunch, in de zon en het bijzijn van de dochter van de eigenaar geen goed idee. Na een jaar wachten kregen we dan eindelijk de 2002 terug van de specialist, perfect rijdend. Onder de ruitenwissers een factuur van ruim €17.000,-... Er was dan ook wel wat gebeurd, motor en (het lastige) injectiesysteem gereviseerd, remmen aangepakt, schokdempers nieuw, accu vernieuwd en een lange lijst van slangen en onderdelen vervangen. Zoiets komt financieel niet meer goed, het is nu wel een heel erg goede Tii. De 2002 Tii zette destijds BMW al op de kaart als bouwer van niet te kloppen sedans, met 132pk en een aangepast onderstel/remmen was het de M3 van nu. Overigens in een iets subtielere verschijning dan tegenwoordig het geval is, een 2002Tii herkend u alleen aan die drie letters achterop. De eerste serie '02 modellen herkend u dan weer aan die prachtige ronde achterlichten, die maken de exemplaren uit de eerste jaren aanzienlijk gezochter dan latere exemplaren. Dat wisten we bij aankoop uiteraard wel.

Uitrusting

Opties waren in die tijd zeldzaam. Deze 2002 heeft hoofdsteunen en lichtmetalen velgen.

Exterieur

In fraai en zeldzaam Granada rood uitgevoerde carrosserie zonder roest. En dat is bijzonder voor een BMW uit die tijd. De Italiaanse herkomst heeft dat dan weer wel als groot voordeel. Echt strak en gaaf plaatwerk. Bodem hard en roestvrij. Ook de gevoelige motorruimte is droog en overal origineel warm-rood. De auto is dus nooit gerestaureerd, ze heeft een zeer fraaie originele uitstraling. Er zijn niet echt gebruikssporen of beschadigingen op het lakwerk waarneembaar. Op de lak is een mooie glans aanwezig. Perfecte passingen. Origineel glaswerk rondom. De fraaie ronde achterlichten uit de eerste serie zijn nog de eerste exemplaren. Een 2002 met zichtbare en voelbare flensranden, overal dun omdat er niets aan geplamuurd is, roestvrije deurranden en een roestvrije motor- en kofferruimte is echt zeer zeldzaam.

Interieur

Het interieur is volledig origineel en in zeer mooie staat. Geen scheuren in het stoelen, stuur mooi glad en nog met het originele leer bekleed, tijdens het fotograferen bleef de stuurhoes per ongeluk zitten. De stoelen hebben nog de originele vorm en zijn voorzien van hoofdsteunen. De vloerbekleding is origineel en zonder slijtsporen. Alle schakelaars, hendels en klokken zijn mooi en werken naar behoren. Stap in deze 2002 en ervaar het effect van een 'tijdmachine'.

Interieur BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-

Motorruimte, kofferruimte, velgen & banden

De motorruimte is ook weer zo'n voorbeeld van originaliteit, alles mooi droog en zelfs nog voorzien van de fabrieksstickers. Geen roest of olieresten. Keurig! Ook in de kofferbak is alles droog, roestvrij en onbeschadigd. Vier lichtmetalen velgen voorzien van uitstekende banden maken het geheel optisch af.

Motor BMW 2002Tii '72 1e serie, zeer origineel €35.950,-

Service geschiedenis

Afkomstig van de tweede Italiaanse eigenaar. Een welgesteld man die het zich kon veroorloven meerdere sportieve auto's in de garage te hebben. Vanwege een verminderende gezondheid raakte de BMW wat in de vergetelheid en besloot zijn zoon na overleg dat het beter was de garage eens leeg te gaan ruimen.
Zo komt deze 2002Tii bij mij. Nu weer technisch up-to-date. Wordt aangeboden inclusief NL kenteken in fraai 'oud blauw', nieuwe APK en een onderhoudsbeurt.