Kilometerstand | 30.912 | Vermogen | 190 pk | |
Bouwjaar | 1971 | Cilinderinhoud | 2986 cc | |
Kleur exterieur | Polaris Silver Metallic | Motor configuratie | 6 cilinder lijn met injectie | |
Kleur interieur | Donkerblauw | Motor nummer | 12345 | |
Bekleding | Leer | Velgen | 16 inch Alpina lichtmetaal velgen | |
0 - 100 km/u | 8,5 sec | Banden | Bridgestone | |
Topsnelheid | 210 km/u | Productieaantallen | 4006 | |
Chassisnummer | 2210282 | Overig | Uitzonderlijk fraai conditie. |
De iconische Coupe van BMW, bij kenners bekend onder de fabriekscode E9. In 1968 in deze vorm geïntroduceerd als 2800 CS met als basisontwerp een tekening van Nuccio Bertone. Zoals wel vaker in de autoindustrie werd Duitse techniek en kunde gecombineerd met vormgeving uit Italië. Dit resulteerde in een prachtige tijdloze Coupe die door de techneuten in München steeds beter en sneller werd gemaakt. Alleen de CSi, en zeer beperkt gebouwde CSL, waren iets rapper. De CS was bij introductie zijn tijd al ver vooruit, sneller dan een 911, al voorzien van stuurbekrachtiging en dankzij het vermogen en koppel van de motor zeer soepel en comfortabel. Zeer goed rijdend en fijn sturend. Kortom een klassieker die lang ondergewaardeerd bleef echter nu zeer gezocht is. Twintig jaar terug importeerde ik deze CS uit bijna het enige land in Europa (Italië) waar een dergelijke auto destijds nog hard en roestvrij te vinden was. Binnen een paar weken was de auto verkocht en bleef ze tot de dag van vandaag bij dezelfde eigenaar. Na tien jaar met veel plezier de CS gereden te hebben vertoonde de carrosserie inmiddels wat gebruikssporen en constateerde hij wat olieverbruik van de motor. Met in het achterhoofd dat hij toch altijd al liever een CSi wilde hebben werd er een gereviseerde 530i motor uit 1988 in het vooronder gemonteerd, compleet met programmeerbare software middels een USB kabel in het dashboardkastje...Vervolgens liet hij de carrosserie zonder voorbehoud restaureren én het interieur door echte vakmensen, foto's voorhanden. We spreken hier dus over een compleet gerestaureerde CS met een modernere techniek, dus fijner rijdend. Het plaatwerk van deze CS is strak en hard, geen dichtgesmeerde carrosserie of bodem. Perfecte passingen en uiteraard compleet gedemonteerd gespoten. Laat de foto's hun werk doen! Zorgeloos een klassieke CS rijden kan met dit exemplaar. Niet veel klassieke auto's hebben de rijeigenschappen, voorzieningen en comfort die een CS biedt. Er is vanzelfsprekend aanzienlijk meer geinvesteerd in deze prachtige CS dan de koopprijs nu bedraagt, wegens omstandigheden wilde de eigenaar 'met pijn in het hart' verkopen. Rijklaar bij ons in de showroom.