Kilometerstand | 83.590 | Vermogen | 205 pk | |
Bouwjaar | 1976 | Cilinderinhoud | 4235 cc | |
Kleur exterieur | Lakzwart | Motor configuratie | 6 cilinder lijn met carburatie | |
Kleur interieur | Tabacco | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | 15 inch staal met verchroomde wieldop | |
0 - 100 km/u | 9,8 sec | Banden | Pirelli | |
Topsnelheid | 200 km/u | Productieaantallen | 1677 | |
Chassisnummer | 2H50067BW | Overig | Fraai gerestaureerd exemplaar. |
Toen Sir Williams Lyon (een van de twee oprichters van Jaguar Cars) in de jaren zestig vorm gaf aan de XJ serie ontstond al snel de wens om ook een Coupe versie van de XJ op de markt te brengen. Het duurde nog tot halverwege de jaren zeventig, inmiddels aangekomen bij de tweede serie XJ, dat het publiek kennis kon maken met de XJC. In 1969 had Lyons een afgekeurde sedan van de band gehaald en eigenhandig omgebouwd tot een coupe versie met als bijzonderheid het ontbreken van de B-stijl. De XJC werd in de markt gezet als een sportievere versie van de XJ. Nu wordt de XJC gezien als een van de fraaiste en meest stijlvolle Jaguar/Daimler modellen. Er werden uiteindelijk ongeveer 8000 Jaguar Coupe's gebouwd (4.2 en 5.3ltr) en slechts 2100 luxere Daimler versies waarvan slechts 1677 exemplaren met 4.2ltr motor, tegenwoordig de productie van de VW Golf in één dag. De zeker voor die tijd zijdezacht rijdende XJC is ook nu nog een uitermate comfortabele limousine die, vooral in de soepel schakelende automaat versie, zelfs nog geschikt is voor dagelijks gebruik. Het hier aangeboden exemplaar is vijf jaar terug uitvoerig gerestaureerd. De carrosserie werd volledig kaal gehaald en nieuw gespoten in strak en stijlvol lakzwart. De auto heeft een Italiaanse herkomst waardoor er geen roestschade was. Alle rubbers werden vernieuwd, het chrome waar nodig vernieuwd en het interieur in fraai contrasterende kleur nieuw bekleed. Zie op de foto's het schitterende resultaat. De auto is na de restauratie gebruikt echter geheel onbeschadigd gebleven. Ook de bumpers zijn geheel vrij van gebruikssporen. De techniek werd waar nodig vernieuwd of gereviseerd, dientengevolge rijdt de auto soepel en desgewenst zelfs snel. Dagelijks gebruik is wellicht onverstandig gezien de roestgevoeligheid in ons klimaat, technisch hoeft u niet te vrezen. Op detailniveau blijft het natuurlijk wel een oudere Engelse auto. Stijlvoller naar een mooi feest of diner kunt u zich nauwelijks verplaatsen. Deze zeldzame Daimler is o.a. voorzien van elektrische ramen, airconditioning en een moderne radio met Blu Tooth. Rijklaar zonder bijkomende kosten bij ons in de showroom.