Kilometerstand | 43.574 | Vermogen | 214 pk | |
Bouwjaar | 1981 | Cilinderinhoud | 2926 cc | |
Kleur exterieur | Blu Scuro Dino | Motor configuratie | V8 met injectie | |
Kleur interieur | Beige | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Leer | Velgen | TRX | |
0 - 100 km/u | 7,2 sec | Banden | Michelin TRX | |
Topsnelheid | 240 km/u | Productieaantallen | 1743 | |
Chassisnummer | ZFFHA02B000035495 | Overig | Zeldzaam mooi, zeldzame kleur. |
Een van de meest tot de verbeelding sprekende en nog betaalbare historische Ferrari's is de 308. Niet alleen omdat het grote publiek de auto kent uit de Magnum PI televisieserie uit de jaren tachtig, het Pininfarina ontwerp is van een ongekende schoonheid die zelfs een niet-autoliefhebber herkend. Zie het profiel, voor het eerst te zien in de beroemde Dino 246, en ontdek dat er geen deel uit verhouding is en alles aan de auto klopt. De lage daklijn, de haai-vormige neus, de plaatsing van de luchtinlaten, de bescheiden bumpers en het slimme targa concept zijn enkele voorbeelden van het zeer geslaagde en voor Ferrari zo succesvolle ontwerp. De Targa versie biedt de grootste fun-factor. Open rijden zonder de nadelen ervan in combinatie met het mooiste en zo herkenbare V8 motorgeluid maken de rijbeleving een feest. Dit exemplaar is bescheiden gesteld een van de mooiste en beste welke er beschikbaar zijn en ik ooit in de collectie had. Liefde op het eerste gezicht toen ik ze zag. Deze kwaliteit is zeldzaam en zeer lastig vindbaar. Een degelijke investering die meer plezier biedt dan een portefeuille statische aandelen. Kwaliteit, historie, een lage kilometerstand, kleurstelling en algehele conditie zijn de belangrijkste, en in dit geval op orde zijnde, waarde bepalende factoren.
Een 308 GTSi beschikt standaard over elektrische ramen, airconditioning en leer in het interieur. Er is tevens een tijdcorrecte Pioneer radio/cassette speler.
In de jaren tachtig bestond de nieuwverkoop van de V8 modellen nog voor 90% uit de kleur rood. In dit stijlvolle donkerblauw metallic is de 308 een zeldzame verschijning. In 2014 werd de auto vakkundig nieuw gespoten, de huidige lakstand is nog steeds schitterend te noemen. Mooi diepe glans en geen beschadiging of gebruiksspoor op te ontdekken. Rondom perfecte passingen, de auto is dan ook altijd schadevrij gebleven. Het targadak sluit goed aan op de niet verdroogde rubbers, uitgenomen kan het dak mee achter de stoelen.
Het interieur van deze 308 verdient een bijzondere vermelding. Een dergelijk licht interieur is optisch kwetsbaar, toch is er nauwelijks invloed van de tijd of gebruik waarneembaar. Geen instapbeschadigingen aan de stoelen, originele matten en bekleding op de vloer, leer op de tunnel en deurpanelen onbeschadigd. Echt een zeldzaam fraai en origineel geheel.
De motor- en kofferruimte zijn een toonbeeld van originaliteit. Mooi schoon en droog. De lage kilometerstand en zorgvuldige omgang met de auto zijn duidelijk zichtbaar in de motorruimte.
In 1981 nieuw verkocht door Ferrari dealer Crepaldi in Milaan. Koopprijs 42,5 miljoen lire. Verder wijzen de bij de auto aanwezige papieren wijzen uit dat de auto in 1995 door collega VSOC naar Nederland werd gehaald. In Italië kende auto slechts één eigenaar. Een bekende Nederlander nam de auto op in zijn collectie, onderhoud werd uitbesteed aan Ferrari specialist Forza in Oss. Forza nam de auto in 2014 nog eens zeer uitvoerig onderhanden, stuurhuis, aircopomp, banden, raammotoren, bougies, etc. werden vervangen bij 42.300km. In Nederland kende de auto slechts twee eigenaren. Aanwezig zijn facturen van onderhoud, origineel serviceboekje, reservewiel, Italiaans historisch overzicht en een complete sleutelset. De auto wordt afgeleverd inclusief nieuwe APK, nieuwe distributiesnaren en onderhoudsbeurt. Rijklaar zonder bijkomende kosten.