Porsche 914 2.0 '74 Europese auto

Te koop: Porsche 914 2.0 '74 Europese auto

Ik ben geïnteresseerd in deze auto

Betreft Porsche 914 2.0 '74 Europese auto

Deze auto doorsturen

Betreft Porsche 914 2.0 '74 Europese auto
Velden gemarkeerd met een '*' zijn verplicht

Specificaties

Kilometerstand 55.615   Vermogen 100 pk
Bouwjaar 1974   Cilinderinhoud 1998 cc
Kleur exterieur Signal Orange   Motor configuratie 4 cilinder met injectie
Kleur interieur Zwart   Motor nummer Matching
Bekleding Skai   Velgen 15 inch staal
0 - 100 km/u 10,5 sec   Banden Federal
Topsnelheid 190 km/u   Productieaantallen 114990
Chassisnummer 4742906655   Overig Mooi origineel en roestvrij.
Export/import service

Model historie en beschrijving

De familieband die Volkswagen en Porsche al sinds het ontstaan van de eerste modellen hebben is iedere autoliefhebber wel bekend. De reden van bestaan van de inmiddels iconische 914 is een minder bekende geschiedenis. Een verhaal wat bol staat van gezamenlijke belangen die Karmann, Volkswagen én Porsche moesten dienen. Immers Karmann zocht naar een opvolger van de Karmann Ghia, Volkswagen zocht modellenuitbreiding naast de Kever en Porsche had een model nodig wat prijstechnisch ruim onder de 911 gepositioneerd kon worden. Niemand kan meerdere meesters dienen, dus ook de 914 niet. Verwarrende marketing, was het nu een Porsche of een Volkswagen, en het ontwerp dat niet mocht lijken op een al bestaande Porsche of Volkswagen deden de positionering van de 914 geen goed. De drie partijen overeenkomst, die niet eens op papier stond, monde na het plotseling overlijden van één van de grondleggers van het concept uit in geruzie. Er werd o.a. gestreden over de rechten van het ontwerp en wie nu precies welke kosten voor zijn rekening moest nemen. Resultaat was dat er een zelfstandig bedrijf op werd gericht waarin zowel Porsche als Volkswagen voor vijftig procent deelnamen. Vandaar de naam Volkswagen-Porsche. Uiteindelijk gevolg van al het gesteggel was dat de 914 niet echt meer een instap-Porsche bleek en Volkswagen een voor haar doen veel te kostbaar model in het programma voerde. Teleurstellende zakelijk succes was het resultaat. Terwijl de 914 in 1970 in Amerika zelfs de status van 'Importauto van het jaar' bereikte. De bagageruimte voor én achter alsmede de fenomenale wegligging waren de belangrijkste redenen voor de jury. Had men destijds geweten van welke kwaliteit het plaatwerk van Karmann was dan had men de prijs waarschijnlijk niet toegekend. Helaas bleek dat pas jaren later. Een 914 is conceptueel een aantrekkelijkere auto dan een 911. Een middenmotor in plaats van een motor achter de achteras, twee bagageruimtes en veel binnenruimte zijn de belangrijkste voordelen. Feitelijk is dat ook wat een Boxster voor heeft op een 911. Hoewel moderne electronica en de centralere plaatsing van de 911 motor u meestal wel sneller een bocht laten nemen. Wat beleving betreft is er weinig leuker in deze prijsklasse. Geweldig weggedrag, laag gewicht en 100pk maken de 914 een ultieme rijmachine die (nog) 'betaalbaar' en waardevast is. Het matige plaatwerk van Karmann maakt wel dat u een volledig roestvrij exemplaar dient te vinden, een goed geconserveerde roestvrije auto blijft dat met de juiste stalling ook. Is er al roest, loop dan door. Deze 914 heeft nooit roest gehad en is louter om cosmetische redenen nieuw gespoten in de originele kleur Signal Orange. De techniek is up-to-date en ze krijgt nog een onderhoudsbeurt in ons eigen Servicecenter. Echt een bovengemiddeld exemplaar! Het dak sluit perfect. De passingen zijn honderd procent en alles werkt zoals het hoort. Duidelijk is te zien dat de auto zeer weinig is gebruikt. Een zeer mooi geconserveerde 914 met de interessante 2 liter 100pk motor die wat prestaties betreft dichter bij de 6 cylinder versie ligt dan de extreme prijzen die daar voor betaald worden. Nu nog betaalbaar, weinig auto's bieden zoveel rijplezier voor een reële prijs. Het betreft hier een origineel Europese auto uit een droge omgeving in Italië, het voor op de schermen gemonteerde zij-knipperlicht was in Italië een verplichting in die tijd. Rijklaar bij ons in de showroom, voorzien van Nederlands kenteken in 'oud blauw' en onderhoudsbeurt.