Kilometerstand | 47.401 | Vermogen | 408 pk | |
Bouwjaar | 1998 | Cilinderinhoud | 3600 cc | |
Kleur exterieur | Royal Blau Metallic | Motor configuratie | 6 cilinder boxer met inj. en turbo's/intercooler | |
Kleur interieur | Papyrus | Motor nummer | Matching | |
Bekleding | Volledig in leer | Velgen | 18 inch Porsche Turbo velg | |
0 - 100 km/u | 4,5 sec | Banden | Pirelli Pzero | |
Topsnelheid | 290 km/u | Productieaantallen | 5978 | |
Chassisnummer | WP0ZZZ99ZWS370594 | Overig | Nieuwstaat. |
De perfectionering van de luchtgekoelde 911 Turbo vindt men uiteraard in de laatste uit de serie, voordat de waterkoeling haar intrede doet. Voorzien van vierwielaandrijving om de maar liefst 408pk die de motor voortbrengt verantwoord op de weg te krijgen, en uiteraard de staartlastige 911 enigszins onder controle te krijgen ondanks het forse motorvermogen. Als bijzondere technische wijziging zijn daar ook twee in plaats van één turbo, twee kleinere turbo's leveren gelijkmatiger en sneller vermogen dan één grote turbo. Zo wordt de auto ook vaak aangeduid als 993 Bi-Turbo. Technisch was er onderhuids meer voorhanden, zo heeft een 993 Turbo standaard een actief sperdifferentieel, visco koppeling van de voor- en achterwielaandrijving, ABS, ABD en airbags. Dat kreeg de klant destijds allemaal voor zijn of haar
fl.370.000,- excl. opties. De voor die tijd zeer forse aanschafprijs droeg er waarschijnlijk in belangrijke mate aan bij dat er slechts 5978 exemplaren werden gebouwd. Nu een belangrijke voorwaarde bij een verantwoorde investering in een klassieke auto, zeldzaamheid. Tegelijkertijd is het verhaal achter de auto minstens zo belangrijk, zeker bij een auto waar zorgvuldig onderhoud gelijk staat aan optimaal presteren.
De hier aangeboden 993 Turbo is dan ook zorgvuldig onderhouden en afkomstig van de enige Nederlandse, bij ons bekende, eigenaar die de auto in 2007 bij een Duitse Porsche dealer kocht. De auto is dus te koop na zestien jaar deel uitgemaakt te hebben van de collectie van deze Nederlandse Porsche liefhebber, hij heeft beperkt ruimte en kocht een GT3RS. Deze bijzondere 993 Turbo is geheel origineel en uitgevoerd in de Sonderfarbe Royal Blue Metallic. Prachtig contrasterend met het Papyrus interieur wat volledig met leer is bekleed. Zelfs op de onderzijde van het dashboard en bijv. handremhendel treft men leer. Optioneel werden o.a. een elektrisch schuifdak, cruise control, volledig elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, climat control, ruitenwisser achter en een Porsche CR31 radio besteld. Ook het echte wortelnotenhout is een (kostbare) optie. Deze Turbo is in een verzamelwaardige conditie, compleet met alle originele documentatie waaronder het afgestempelde serviceboekje. In deze conditie, met deze lage kilometerstand en bijzondere samenstelling vind men in Europa geen vergelijkbaar exemplaar. De laatste luchtgekoelde 911 Turbo, een uitmuntende investering.